#28 Digital litteratur

Skärmavbild 2016-06-07 kl. 20.29.18
Visste du att Kerstin Ekman har programmerat ett litterärt spel? I hennes dataprogram ”Rymdresa” från 1991 måste spelaren identifiera såväl stjärnbilder och poesicitat för att ta sig vidare – och helst vara ordentligt beläst inom science fiction-litteratur. Kerstin Ekman är inte den enda författare som intresserat sig för litteraturens digitala möjligheter. Ända sedan de första datorerna såg världens ljus har det gjorts försök att skapa digital skönlitteratur. Men hur ringar man in litteraturens digitala historia? Hur pass programmerad är egentligen en sonett? Veckans avsnitt spårar den digitala litteraturen från e-boken ända tillbaka till antiken.

Digital litteratur

Veckans gäster är Jesper Olsson, litteraturvetare vid Linköpings universitet, och Cecilia Lindhé, litteraturvetare vid Göteborgs universitet, både specialiserade på litteraturens förhållande till medier och digital kultur.
Jesper och Cecilias lästips för den som vill börja bekanta sig med digital litteratur:
Electronic Literature Organization, en databas med flera antologier över digital litteratur.
Den amerikanske poeten Brian Kim Stefans, The Dreamlife of Letters (2000).
Författarduon Young-hae Chang Heavy Industries verk Dakota
Johannes Heldéns digitala dikt Primärdirektivet (2006).

Comments are closed.